علی فقیرنواز از گیلان قهرمان جوانان کشور شد

پایگاه همدان شطرنج

 

هری پاتر دنیای شطرنج

حتماً مواقعی که در شبکه آنلاین Playchess بوده اید شناسه "هری پاتر" [Harry Potter] به چشمانتان خورده است. هری پاتر دنیای شطرنج کسی نیست جز علی فقیرنواز، شطرنج باز خوش فکر گیلانی کشورمان که به علت علاقه وافرش به قهرمان سری کتاب های هری پاتر [پرفروش ترین کتاب تاریخ جهان]، این نام مستعار را برای خود انتخاب نموده است.

روز گذشته وی برای نخستین بار به مقام قهرمانی شطرنج جوانان زیر 20 سال کشور دست یافت. این در حالی است که وی پیش تر به مقام های متعدد کشوری دست یافته، اما هیچ گاه قهرمان نشده بود.

فقیرنواز شطرنج را دیرتر از سایر رقبایش و در سن 11 سالگی آموخت. اولین مربی زندگی اش، افشین کوچک زاد، مربی کاربلد اما بی ادعای گیلانی کشورمان بود. وی سپس زیر نظر استاد سیدحامد موسویان، شطرنج حرفه ای را پیگیری و پله های ترقی را با سرعت فزاینده ای طی نمود.

 

مصاف حساس امسال استاد و شاگرد (در چهارچوب لیگ شطرنج گیلان) به نفع شاگرد رقم خورد!
علت چه می تواند باشد؟ آموزه های ارزشمند موسویان یا استعداد فقیرنواز؟ یا هردو!؟ 

فقیرنواز که در سال 1383 برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور و در رده 14 سال حضور یافت در سال های اخیر به موفقیت های پیاپی ای دست یافته است. وی در سال 1387 با کسب 6 امتیاز از 7 دیدار موجبات کسب عنوان سوم استان گیلان در

المپیاد ایرانیان را فراهم نمود. همچنین در حاشیه مرحله نیمه نهایی قهرمانی بزرگسالان کشور در مازندران، به مقام سوم مسابقات سریع بزرگسالان کشور نایل آمد.

در سال 1388 در مازندران به مقام سوم رده 18 سال قهرمانی نوجوانان کشور رسید. در همین سال در اهواز، نایب قهرمان 20 ساله های ایران شد و همچنین در اواخر سال، در تبریز، با تیم استانش قهرمان المپیاد ایرانیان شد. در سال 1389 (در تهران) بار دیگر به مقام سوم 18 ساله های کشور رسید. در همین سال با درخششی خیره کننده نایب قهرمان مسابقات جشنواره سراسری (بزرگسالان) کشور شد و در سال 1390، به مقام سوم مسابقات قهرمانی جوانان کشور (در زاهدان) دست یافت. فقیرنواز همچنین در سال 2010 در بخش تیمی مسابقات قهرمانی رده سنی 18 سال آسیا، بر سکوی دوم ایستاد. 

علی فقیرنواز که در سال گذشته جواز حضور در مرحله نهایی قهرمانی بزرگسالان کشور را کسب نموده بود تاکنون دو دوره با تیم های تربیت زنجان و کلوچه نوشین لاهیجان در مسابقات لیگ برتر شطرنج ایران حاضر شده است. او سال گذشته با تیم تربیت زنجان به مقام سوم این رقابت ها دست یافت.

فقیرنواز در اخلاق نیز قهرمان است به طوری که جام اخلاق سال شطرنج استان گیلان را به خود اختصاص داده است. وی اکنون درجه بین المللی 2319 را در اختیار دارد و به محض درخواست، استاد فیده خواهد شد.

 

 

فقیرنواز در کنار استاد بزرگ "آناتولی کارپف" دوازدهمین قهرمان تاریخ شطرنج جهان - چین 2010

فقیرنواز

در مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان پسر کشور

قهرمان شد


مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان کشور با حضور 33 شرکت کننده از 19 استان کشور به میزبانی هیات شطرنج استان زنجان برگزار شد که در پایان علی فقیرنواز از استان گیلان با کسب 7 امتیاز به لطف امتیازشکنی بهتر، جام قهرمانی را بر بالای سر برد.

 

پس از فقیرنواز، امیرحسین بادکوبی شطرنج باز 13 ساله و آینده دار اصفهانی خوش درخشید و هم امتیاز با قهرمان مسابقات، در مکان دوم جای گرفت و میثم خطیبی شطرنج باز استان میزبان با کسب 6.5 امتیاز سوم شد.

همچنین محمدرضا اصغرزاده از استان مازندران، آروین عادلی از استان اردبیل و میلاد شاه علی از استان زنجان به ترتیب در رده های چهارم تا ششم قرار گرفتند.

سرپرستی این دوره از مسابقات به عهده سرکار خانم صفری [رئیس هیات شطرنج استان زنجان] و سرداوری به عهده داور بین المللی مقصود گیاهی [آذربایجان شرقی] بود. 

این مسابقات طی 9 دور به روش سوئیسی از تاریخ 20 لغایت 26 فرودین ماه برگزار شد.

خاطر نشان می شود در دوره قبلی مسابقات که با حضور 34 شرکت کننده در شهر زاهدان برگزار شد، فراز قلعه دار (اصفهان) - مقام دهم این دوره از رقابت ها - به عنوان قهرمانی رسیده بود.

 

مشاهده رده بندی پایانی مسابقات

منبع : سایت آچمز

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر